فارس گزارش می‌دهد لزوم تدوین برنامه ۱۰ ساله توسعه تجاری ایران و عراق


به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، کشور عراق در سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از سه کشور مهم هدف صادراتی ایران به شمار رفته است و در حالی که به اعتقاد فعالان این بازار  این کشور ظرفیت صادرات سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا را برای ایران دارد، اما  صادرات غیرنفتی ما به عراق سالانه رقم ۶ تا ۷ میلیارد دلار است. 

این گزارش می‌افزاید: در شرایطی که کشورمان در آستانه تحریم‌های  جدید ناعادلانه آمریکا  قرار دارد بنابراین توجه بیشتر به بازار کشورهای هدف در راستای توسعه صادرات غیرنفتی یک الزام اساسی است که البته برای رسیدن به این مهم در اولین قدم باید موانع صادرات را برداشت.

به گفته کارشناسان این حوزه محدودیت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای برای محصولات ایرانی، تعرفه ترجیحی بین عراق و ترکیه و کشورهای عربی، امنیت شکننده، عدم حمایت از صادرات در ایران متناسب با رقبایی نظیر ترکیه در بازار عراق برخی از چالش‌های صادرات به این کشور است. 

محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت در گفت‌‌وگو با فارس با بیان اینکه رابطه تجاری ایران با عراق قابل قبول است، گفت: در سال‌های اخیر علیرغم اینکه شرایط عراق یک شرایط ثابتی نبوده، اما تجارت ایران با عراق از روند ثابتی برخوردار بوده است، هر چند در ۳ سال گذشته تجارت کشور ترکیه با عراق به یک سوم کاهش یافت. 

وی افزود: پتاسیل تجارت با عراق به ویژه بعد از جنگ‌های داخلی و فروکش کردن داعش در این کشور بسیار بالاست و با توجه به اینکه ایران به سبب قدرت منطقه‌‌ای خود برای بازگشت آرامش به این کشور بسیار تلاش کرد، اکنون وقت آن رسیده است، ما از فرصت‌های اقتصادی این کشور استفاده کنیم. 

قائم مقام سازمان توسعه تجارت بیان داشت: این کشور در ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها پتانسیل بسیاری بالایی برای فعالیت اقتصادی ایران دارد. 

به گفته یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، عراق در صدد تغییر مسیر به سوی تولید است و به دنبال این است که از کشوری واردکننده به کشوری تولید کننده تبدیل شود، بنابراین اگر میان تولید‌کندگان ایرانی نسبت به عراق تغییر رویکردی صورت نگیرد، توفیقی در افزایش سهم ایران در بازار عراق نخواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه  یکی از موانع توسعه روابط تجاری با عراق را نقل و انتقال پول عنوان کرد و اظهار داشت: هدف‌گذاری صادرات ۲۲ میلیارد دلاری به عراق غیرواقعی نیست، اما این نگرانی وجود دارد که با برقراری امنیت در عراق حضور کشورهای اروپایی در عراق افزایش یابد و سهم ایران در بازار این کشور کاهش یابد. 

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق هم با بیان اینکه از تمام پتانسیل‌ صادرات به عراق استفاده نکرده‌ایم، گفت: برای توسعه صادرات به عراق باید بک برنامه تجارت ۱۰ ساله تدوین کرد، تا خودمان را برای آینده بازار عراق آماده کنیم. 

براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ۳ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰٫۹ درصد رشد داشته است، همچنین عراق با یک میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار خرید کالای ایرانی در جایگاه سوم عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی قرار گرفته است. 

ناصر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق افزود: طی این دوره سه ماهه  ۱۱۰ رسته کالایی با بیش از ۱۴۰۰ نوع محصول با برندهای مختلف از ایران به عراق صادر شده است که بیشترین کالاهای صادراتی شامل مصنوعات پلاستیکی، کالاهای صنعتی، محصولات زراعی، فراورده‌های لبنی، محصولات ساختمانی با اولویت کاشی و سرامیک، لوازم پاکیزگی و خانه داری، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی و قطعات خودرو بوده که در ۶۰ رسته با میانگین ارزش ۲۰ میلیون دلار برای هر رسته ارزیابی شده است.

عراق، پس از کشورهای چین و امارات، در ردۀ سه بازار اول هدف صادراتی ایران از آغاز سال جاری تاکنون  قرار دارد.

انتهای پیام/ب